کابل اعلام حریق


کابل اعلام حریق

در این مقاله درباره‌ی کابل اعلام حریق توضیحات کوتاهی را داده ایم و به موارد کاربرد این نوع از کابل (کابل اعلام حریق سیلیکونی) پرداخته ایم ، پس تا آخر این مقاله از سایت سیم نسوز با ما همراه باشید.

کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق

امروزه با توجه به رشد جمعیت و در پی آن محدودیت در فضای ساخت و ساز در نتیجه ایجاد سازه های بلند مرتبه، یکی از مهمترین موارد، رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت سازه ها و ساختمان ها می باشد.

یکی از مواردی که می تواند در حفظ ایمنی جان و مال افراد موثر واقع شود انتخاب کابل مقاوم در برابر آتش (کابل اطفا حریق) مناسب است که به عنوان راه نجاتی برای سیستم های اعلام و اطفاء حریق و ایمن سازی ساختمان ها طراحی می شوند که می توانند در کاهش ضررهای مالی و جانی ناشی از آتش سوزی موثر باشند.

کابل مقاوم در آتش

این و کابل های سیلیکونی بسته به جنس و کیفیت کابل می تواند مطابق استانداردهای روش آزمون مشخص، تحت مدت زمان و دمای مشخص شده، پایداری خود را در برابر آتش حفظ نمایند و انتقال دیتا و جریان الکتریکی را به درستی انجام دهند؛ لازم به ذکر است این نوع از کابل ها مانع آتش سوزی نمیشوند اما در زمان وقوع آتش با حفظ یکپارچگی مدار مانع خرابی و قطعی در حین آتش سوزی می شوند و از گسترش حریق از طریق خطوط کابلی در ساختمان و نیز طبقات جلوگیری میکند.

یکی از ویژگی های کابل های مقاوم در برابر آتش که می تواند در حفظ جان و مال افراد موثر باشد، کم دود بودن  کابل ها حین حریق می باشد؛ که این ویژگی کم دود بودن مطابق استاندارد IEC 61034-2 آزمون می گردد. در این کابل ها که به Low smoke نیز شهرت دارند میزان چگالی دود ناشی از سوختن کابل اندازه گیری می شود.

مطلب مرتبط :  کابل ضد حریق (کابل ضد آتش؟)

ویژگی دیگری که کابل های مقاوم در برابر حریق باید داشته باشند تا بتوانند نسبت به سایر کابل ها شرایط بهتری در زمان آتش سوزی داشته باشند، خاصیت Halogen free یا همان عاری از گازهای سمی هالوژن است که مطابق استاندارد IEC 60754-1/2 مورد آزمون قرار میگیرد که میزان اسیدی بودن و PH، همچنین مقدار فلوئور موجود در کابل اندازه گیری شود.

در مورد ویژگی بعدی این کابل ها می توان به Flame retardant بودن یعنی همان عدم انتشار شعله در کابل مطابق استاندارد IEC 60332-1-2 اشاره نمود. لازم به ذکر است تمامی محصولات تولیدی شرکت سیم نسوز باتوجه به تخصصی بودن در زمینه سیم و کابل های مقاوم در برابر حرارت و آتش سیلیکونی، با تحمل دمای کاری 60- تا 200+ درجه سلسیوس و نیز کابل مقاوم در برابر آتش با روکش LTS3 دارای ویژگی های فوق الذکر از نظر Low smoke، Halogen free، Flame retardant می باشد که به این سری از ویژگی ها می توان انعطاف پذیری این محصولات را نیز افزود.

درخصوص کابل مقاوم در برابر آتش باید به این نکته توجه داشت که این سری از کابل ها اصولا مطابق استاندارد ساخت که به طراحی کلی محصول همراه با روش آزمون آن اشاره دارد، تولید می شود.برخی دیگر از کابل ها بر اساس تحقیق و نوآوری، طراحی و تولید می شوند که مطابق استاندارد روش آزمون که به آن پرداخته می شود، مورد آزمون قرار میگرند.

استاندارد ساخت کابل های مقاوم در برابر آتش که جزء منابع سازمان آتش نشانی نیز قرار دارد، استاندارد BS 7629-1 می باشد که این استاندارد به صورت تدوین شده با شماره استاندارد ملی INSO 22978-1 در سامانه ملی استاندارد قرار دارد.

در استاندارد BS 7629-1 الزامات و روش های آزمون بریا ساخت و کارکرد کابل هایی بیان شده است که :

  • دارای ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت باشد.
  • همچنین دارای مقاوکت در برابر حریق (یکپارچگی مدار)، مقاوم در برابر شوک و در برابر آب هستند
  • در هنگام آتش سوزی مقادیر محدودی از دود و یا گازهای خورنده از خود متساعد می کنند.
  • اغلب در مواردی چون زوشنایی اضطراری، تشخیص آتش و مدارهای سیستم هشدار حریق کاربرد دارند.
  • تمامی موارد فوق براساس استانداردهای روش آزمون مطرح شده در استاندارد BS 7629-1 بررسی و اندازه گیری میشوند.
  • در این استاندارد هادی ها باید دارای کلاس 1 یا 2باشند. سیم تخلیه یا همان CPC باید مطابق متن و جدول ارائه شده در استاندارد BS 7629-1باشد
  • همچنین عایق سیم ها باید الزامات EI2و یا EI5را مطابق استاندارد های ذکر شده در BS 7629-1 برآورده سازند.
  • روکش نهایی نیز باید یک لایه اکسترود شده با نوع LTS3منطبق باشد.

در خصوص استاندارد روش آزمون مقاومت در برابر حریق این کابل ها باید به استاندارد BS 50200 مراجعه شود که در این روش آزمون بنابر کلاس حرارتی، کابل اعلا و اطفا حریق طراحی شده باید توانایی تحمل شعله تحت شرایط استاندارد با دمای 830+40⁰c را داشته باشد
استاندارد روش آزمون کابل های مقاوم در برابر آتش به چند دسته تقسیم میشوند که هر یک با تعیین شرایط محیط آزمون، ابعاد تجهیزات، شرایط قرارگیری نمونه، دما و زمان و….. کابل را تحت آزمون قرار میدهند.

یکی از این روش های آزمون کابل مقاوم در برابرآتش، استاندارد روش آزمون IEC 60331-21 می باشد که در این استاندارد کابل باید تحت شعله با دمای 750 درجه سلسیوس در مدت زمان 90 دقیقه یکپارچگی مدار را حفظ نموده و انتفال دیتا صورت گیرد.

استاندارد روش آزمون بعدی که در استاندارد ساخت کابل BS 7629-1 نیز به آن اشاره شد، استاندارد BS 50200 می باشد که کابل مورد آزمون، طبق این استاندارد باید پس از نصب به صورت “U” شکل برروی دیواره آزمون بتواند تحت شعله با دمای 830+40⁰c در یکی از سه کلاس حرارتی تعیین شده که زمان آزمون را معین می کنند و به سه دسته 30، 60 و یا 120 دقیقه تقسیم میشوند، همراه با شوک مکانیکی تست گردد که در این مدت شمان و شرایط استاندارد یکپارچگی مدار و انتقال دیتا به درستی انجام شود.

 

روش آزمون ‌های کابل اعلام حریق سیلیکونی

روش آزمون بعدی استاندارد BS 6387 می باشد که این استاندارد از سه مرحله در عناوین CAT C، CAT W و CAT Z تشکیل شده است که شرایط هر کدام از مراحل در زیر معرفی میشود:

  • CAT C: ایستادگی دربرابر آتش و حفظ یکپارچگی مداربه مدت 180 دقیقه تحت دمای 950 درجه سانتیگراد.
  • CAT W: ایستادگی دربرابر آتش و آب و حفظ یکپارچگی مداربه مدت( 15دقیقه آتش + 15دقیقه همزمان آتش و اسپری آب) تحت دمای 650 درجه سانتیگراد.
  • CAT Z: ایستادگی دربرابر آتش و شوک مکانیکی و حفظ یکپارچگی مداربه مدت 15 دقیقه در دمای 950 درجه سانتیگراد، تحت شوک مکانیکی.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
08:10